Nilsiän Helluntaiseurakunta - Seurakunta sinua lähellä ja sinua varten
Etusivu  ·  Historia  ·  Linkit  ·  Seurakunta / Kuvagalleria  ·  Toiminta  ·  Toimintakalenteri  ·  Usko  ·  Yhteystiedot

 Päivänsana


 Yhteystiedot
Nilsiän Helluntaiseurakunta
Nilsiäntie 62
73300 Nilsiä
0400- 732 471

 Rukouspalvelu
Ruokousaiheiden jättäminen onnistuu nyt sähköisesti
 » Rukousaiheet

 Yhteydenotot
Palautteet koskien toimintaamme, sivustoa tai muuten seurakuntaa jätetään seuraavalla lomakkeella
 » Palautelomake

 Kysymykset
Kysy mieltäsi askarruttavista asioista suoraan pastoriltamme
 » Lähetä kysymys
 » Lue vastauksia

 

Vastauksia kysymyksiin



Kysymys:

"Luin Raamatusta ja jostakin kirjasta antikristuksesta, joka lopulta kääntyy Jumalaa vastaan. Joidenkin mielestä antikristus oli eräs Rooman paaveista, joka on jo kuollut.
Raamatussa mainittiin, sellainen Kristus, jolla on miekka suussa.
Jossakin kohdassa Raamatussa mainittiin myös, että antikristuksen hiusten väri on lumenvalkea. Onko siinä kyseessä väärä profeetta vai oikea Jeesus?
Luin netistä myös pedonluvusta ja pedon merkistä. Yhdysvalloissa on kai jo kehitelty otsaan tai käteen asennettava mikrosiru. Tekstissä varoitetaan ottamasta mikrosirua, vaikka se melkein pakotetaan ottamaan.
Se, jolla pedon merkkiä ei ole, ei saa myydä eikä ostaa.
En kuulu uskontoon, mutta en aio siitäkään huolimatta itselleni ottaa mikrosirua. Tuleekohan sellainen mikrosiru Suomeenkin. Melkein toivon ettei. Hyvää jatkoa teille kaikille."

Nimikerkki "Väärä profeettako?"

 

Vastaus:

Kiitos kysymyksestäsi. Otan ensin esille hieman taustaa, ja vastaan sitten lopussa sinun esittämiisi kysymyksiin tiivistetysti.
Raamatun kuva antikristuksesta on huomattavasti toisenlainen, kuin millaiseksi hänet fantasiakirjoissa ja elokuvissa kuvataan. Jeesuksen tuntenut Johannes on oikeastaan ainut, joka käyttää Raamatussa nimitystä antikristus. Sana löytyy neljä (4) kertaa, ei Ilmestyskirjasta, vaan Johanneksen kirjoittamista opetuskirjeistä.
Johannes opettaa, että antikristuksia oli hänenkin elinaikanaan useita. Nuo "Kristuksen vastustajat" olivat yksinkertaisesti niitä, jotka vääristivät evankeliumin. He kielsivät Jeesuksen jumalallisen syntyperän, hänen ristinkuolemansa merkityksen ja ylösnousemuksensa.
Ilmestyskirjassa Johannes kertoo kyllä pedosta, väärästä profeetasta ja mainitsee myös pedonmerkin. Nämä eivät kuitenkaan ole Ilmestyskirjan pääaiheita. Keskeisin sanoma Ilmestyskirjassa on se, että Jeesuksella on lopulta aina kaikki valta.
On surullista, että nekin, jotka eivät yleensä ole kiinnostuneet Raamatusta, ovat valmiita luomaan vaikka minkälaisia myyttejä ja kauhuskenaarioita esimerkiksi pedon luvun ympärille. Nuo fantasiat eivät valitettavasti perustu aina Raamattuun, vaan löytävät voimansa ihmisten villistä mielikuvituksesta.

Sitten vastauksia kysymyksiisi
1. Oliko tuo mainitsemasi paavi antikristus? En tiedä, ketä paavia esimerkkisi tarkoittaa, mutta yleensä pitäytyisin siihen arviointimenetelmään, jota Johanneskin käyttää. "Yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki..." (1.Joh.4:3). Jotkut laskevat ja etsivät eri henkilöiden nimistä pedon lukua, mutta tuollainen on olla hyvin harhaanjohtavaa. Jeesus käski meidän tarkkailla niitä hedelmiä, mitä ihmisten elämä ja opetus tuottaa.
2. Kristus, jolla on miekka suussaan? Raamatussa, Ilmestyskirjassa mainitaan, että Johanneksen näkemän kirkkaan hahmon suusta lähti kaksiteräinen miekka (Ilm.1:16). Miekalla kuvataan Jeesuksen sanan voimaa. Paavali sanoo, että Jeesus on hävittävä tuon vastustajansa "suunsa henkäyksellä" (2.Tess.2:7). Jeesus voittaa siis vihollisensa sanansa voimalla.
3. "Jossakin Raamatussa mainitaan, että antikristuksen hiusten väri on lumenvalkea ..." Ilmestyskirjassa Johannes kertoo ylösnousseesta Jeesuksesta, jonka hän ilmestyksessään kohtasi: " Ja hänen päänsä ja hiuksensa olivat valkoiset niinkuin valkoinen villa, niinkuin lumi..." (Ilm.1:14). Kyseessä on siis Jeesus. Fantasiakirjoista olen toki itsekin lukenut, että antikristusta on kuvattu jos minkä näköiseksi, mutta tuskinpa häntä tunnistetaan kampauksen perusteella;)
4. Kysymys mikrosirusta. Puhe mikrosirusta herättää äärettömän paljon keskustelua. On kuitenkin huomioitava se, että pedon merkki mainitaan Ilmestyskirjassa lyhyesti, melkein kuin ohimennen. Monille kysymys pedonmerkistä herättää pelkoja ja epävarmuutta. Aiheesta kirjoitetaan kirjoja ja tehdään elokuvia. Monet miettivät, mitä se mahtaa tarkoittaa, miten siihen tulee suhtautua ja miten siltä voisi suojautua?Raamattu palauttaa meidät tässäkin asiassa perusasioiden äärelle. Jeesuksella on aina ja kaikissa olosuhteissa lopulta kaikki valta. Minä en tiedä, mitä pedonmerkki lopulta tulee olemaan, enkä tiedä, olenko sitä koskaan itse näkemässä. En tiedä edes sitä, onko minulla huomista päivää. Sen vuoksi en mieti sitä, miten suojautua pedon merkiltä, vaan paljon tärkeämmäksi näen, että saan nyt olla Jeesuksen oma, ja että elämäni on nyt, tänäänkin Hänen kädessään.

- Heimo Enbuska -
Jos sinulle tuli aiheesta lisäkysymyksiä, voit lähettää ne täältä. 

 

 

 

 

Kysymys:
Miksi helluntailaiset kastattavat itsensä uudelleen?
Nimimerkki Kerran kastettu (Kysymys 14.9.2010) 

Vastaus:

Kysymys "uudelleen kastamisesta" on hämmentävä asia varsinkin sellaiselle ihmiselle, jolla ei ole tietoa siitä, mitä Raamattu kasteesta oikeastaan sanoo. Usein uskovien kaste tuomitaan vääräksi pelkästään viittaamalla Paavalin sanaan: "Yksi Herra, yksi usko, yksi kaste ..." (Ef.4:5) ja uskoon tulonsa jälkeen itsensä kastattaneet nähdään ´uudelleenkastajina´.
Helluntaiseurakunnassa näemme, ettei Raamattu puhu sen enempää lapsi- kuin aikuiskasteestakaan, vaan ainoastaan uskovien kasteesta. Sen vuoksi uskoon tulon jälkeen tapahtuva kaste ei ole uudelleen kastamista, vaan se on juuri se "yksi" ja "sama" kaste, josta Paavali kirjeessään efesolaisille puhuu ja jossa hän kehottaa kristittyjä pitäytymään.  
Liekö sattumaa, että juuri nuo samaiset efesolaiset, joille Paavali kirjoittaa "yhdestä kasteesta" olivat itse kastetut - jos niin halutaan ymmärtää - toiseen kertaan. Tästä voi lukea Apostolien teoista luvusta 19. Efesolaiset olivat nimittäin kastattaneet itsensä ensin ns. Johanneksen kasteella. Paavali itse oli johdattamassa heitä oikealle, uskoon tulon jälkeen tapahtuvalle kristilliselle kasteelle. Ehkä juuri tämän tähden juuri efesolaisille oli tärkeää painottaa myöhemmin kirjeessä, että kristillisellä seurakunnalla on yksi ja sama kaste. Kaste, jossa uskoon tullut ihminen kastetaan Jeesukseen Kristukseen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

Helluntaiseurakunnassa tapahtuva uskovien kastaminen ei siis ole (lapsi)kasteen uusimista, tai protesti luterilaiselle kastekäytännölle, vaan kristitylle kuuluva uskovien kaste on näkemyksemme mukaan ainut Raamatun opetuksen mukainen kaste.

Lasten asemasta helluntaiseurakunnassa opetamme, että he ovat sellaisenaan otollisia Jumalalle Jeesuksen sovitustyön perusteella. Jeesus itse opetti, että  taivasten valtakunta kuuluu lasten kaltaisille ja Hän siunasi lapsia. Hänen esimerkkinsä mukaan mekin siunaamme lapsia.

- Heimo Enbuska
Jos sinulle tuli aiheesta lisäkysymyksiä, voit lähettää ne
täältä. 

 

Kysymys: 

Miksi pyydetään esirukousta? (Kysymys 27.4.2010)
Miksi uskoontullut ihminen pyytää esirukousta, siis toisia rukoilemaan puolestaan ja kanssaan? Eikö Jumala kuule yhden ihmisen rukouksia ja vastaa niihin?
Kysyy nimimerkki Mix rukouspyyntöjä - en "jummarra"

Vastaus:

Olet aivan oikeassa kun toteat laajassa kysymyksessäsi, että Jumalan kuulee yhdenkin ihmisen rukoukset ja pyynnöt. On kuitenkin totta, että mm. Jeesus opettaa yhteisen rukouksen merkityksestä ja voimasta: "Vielä minä sanon teille: jos kaksi teistä maan päällä keskenään sopii mistä asiasta tahansa, että he sitä anovat, niin he saavat sen minun Isältäni, joka on taivaissa." (Mt.18:19).
Jumalahan tietää kaikki tarpeemme, mutta siitä huolimatta hän opettaa meitä pyytämään ja elämään rukoillen. Olisiko niin, että rukousta tarvitaan, ei aina siksi, ettei Jumala tietäisi tarpeitamme,  vaan enemmänkin meidän itsemme takia. Siksi, että me oppisimme rukouksen kautta tuntemaan Jumalaamme ja hoitamaan suhdettamme häneen.
Yhteistä rukousta ja esirukousta ei sitäkään tarvittane sen vuoksi, ettei Jumala tietäisi meidän tarpeitamme. Olisiko niin, että Jumala haluaa meidän oppivan huomioimaan myös toisiamme. "Kantakaa toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain." (Gal.6:2). Esirukoilijalla on epäitsekäs, lähimmäisen huomioiva mieli ja se on Jumalalle otollista.
Paavali pyysi seurakunnan esirukousta: "Ja tehkää tämä kaikella rukouksella ja anomisella, rukoillen joka aika Hengessä ja sitä varten valvoen kaikessa kestäväisyydessä ja anomisessa kaikkien pyhien puolesta; ja minunkin puolestani, että minulle, kun suuni avaan, annettaisiin oikeat sanat rohkeasti julistaakseni evankeliumin salaisuutta..." (Ef.6:18,19).
Jeesus toivoi läheistensä valvovan hänen kanssaan silloin, kun hänellä oli kaikkein vaikeinta (Mt.26:38).
Me emme loppuun saakka tunne rukouksen salaisuutta, mutta sen tiedämme, että meillä on mahdollisuus rukoilla asioita Jumalalta, ja että meillä on mahdollisuus pyytää apua rukoukseen kanssauskovilta ja seurakunnalta.

- heimo enbuska - 

Jos sinulle tuli aiheesta lisäkysymyksiä, voit lähettää ne täältä. 



 

 

 



KIRJAT - LEHDET - MUSIIKKI

SÄÄTILA NYT

Päivän sää

he.gif
...
Tahkon palvelut.
Nilsiän kaupunki.
Paikallislehti Pitäjäläinen.
...
Lahja lähetystyölle.

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

  All Rights Reserved © Nilsiän Helluntaiseurakunta 2007 - 2017    
Designed by NPM Homepages | Powered by NPM Homepages Site Manager